Salam

Monday, November 23, 2009

AKU NGUAP,KOWANG PON NGUAP JUGA

Korang perasan tak kalau satu org menguap, org lain pon ikut menguap gak. Penyelidik menyatakan dalam 40-60% org yg tengok gambar org menguap akan turut menguap. Kalau baca perkataan "Menguap" pon kadang2 leh wat org ikut menguap.
Bukan manusia je yg menguap.. Binatang pon nguap gak..
Kalau korang tengok kucing yg korang pelihara tu, leh nampak kucing tu nguap2

Kenapa kiter menguap?
Penerangan saintifik menyatakan yg kiter nguap disebab kan oleh keperluan fizikal kiter.
Selain daripada kepenatan, kiter jugak menguap kalau darah kiter kekurangan oxygen.
Ada juger teori yg menyatakan menguap dapat melaraskan suhu badan kiter.
Sesetengah org berpikiran yg kiter menguap kalau kiter rasa bosan.

Kepercayaan org dahulu kala
Ada jugak terdapat kepercayaan yg berasal dari Greeks yg menyatakan
kiter mesti tutup mulut bila menguap untuk elakkan roh kiter dari terlepas melalui mulut.
Sesetengah org pada zaman dahulu percaya bila seseorang tu menguap,
dia akan ditimpa bahaya.

So kenapa menguap ni leh berjangkit?
Bila kiter lihat org menguap, otak kiter proses informasi dan informasi itu disalur kan ke
brain circuitry yg menganalisis dan meniru gaya yg dilakukan oleh org lain.
Circuitry ini dipanggil “mirror-neuron system” kerana ia mengandungi sel otak yg special
yg menjadi aktif bila kiter membuat sesuatu atau bila kiter melihat org lain membuat sesuatu
lalu meniru aksi org lain.

Selain daripada pengajian itu, penyelidik membuat teori bahawa kejangkitan nguap ni
dapat menolong kiter berkomunisai kiter nyer level of alertness kepada org lain.
Dengan itu, kiter dapat coordinate masa tido kiter ngan org lain.

No comments:

Post a Comment